De reis van Amed naar Kintamani

13 januari 2017 - Denpasar, Indonesië

We hadden al vernomen dat de mensen in de bergen wat anders zijn dan de mensen die daar niet wonen. Ze zouden wat onvriendelijker en opdringeriger zijn. Onze rit via het hotel in Amed naar Kintamani geregeld. Een jongen bracht ons weg naar onze volgende bestemming. Hele vrolijke gast, maar hij wilde een maatje van hem meenemen. Die was nog nooit in de bergen van Kintamani geweest en dan was hij niet alleen op terug weg die voor hem nog drie uur zou duren. We raken wat aan de praat en hij ging ons een rijstveld laten zien wat niet bekend was bij toeristen (en volgens mij ook niet bedoeld is om met de auto naar toe te gaan). Aan beide kanten nog een centimeter over om de auto tussen betonblokken te rijden (je maakt wat mee hier). Maar het was adembendemd mooi! We zijn er zeker een uur voor om gereden, maar hoefden geen cent meer te betalen.

Ook wisten ze een leuk restaurant voor ons waar we konden lunchen met mooi uitzicht op rijstvelden en de bergen (hier betaal je wel voor). Het was een lopend buffet, die viel wat tegen, maar ach de honger was gestild. We vroegen of ze mee gingen eten en dit sloegen ze af. We kwamen er nu dus achter dat Balinese mensen praktisch niet in eigen land naar restaurants gaan. Dit kunnen zij niet betalen. Maar ik ben er heen gelopen en heb ze meegevraagd, wij betaalden hun lunch (normaal betaal je wachttijd). Ze waren helemaal overdonderd, maar hebben ons wel honderd keer bedankt. Hier hoorden we wel een aangrijpend verhaal dat onze chauffeur zijn zoontje heeft verloren omdat hij ziek was, maar geen geld had voor de zorg en of operatie. Ze verdienen hier omgerekend 80-100 euro in de maand. Ze werken 6dagen per week van 8 uur (overwerk wordt wel betaald). Maar hebben geen vakantie, want als ze niet werken krijgen ze geen geld. Heavy, wat een andere wereld is het toch hier.

Aangekomen in Kintamani vragen we ze bij een winkeltje te stoppen om wat drinken en eten te halen, zodat we niet nog zelf op zoek moesten als we eenmaal in ons hotel waren. We hebben in ieder geval gemerkt dat Kintamani vergeleken met de andere plaatsen extreem duur is. Maar voor onze begrippen is het nog relatief goedkoop. Aangekomen bij het hotel betalen we chauffeur en geven hem een tip. Hij was zo ontzettend dankbaar, hij zou werkelijk alles voor ons doen (zo kwam het over op ons).

Ons huisje is erg leuk en tot nu toe is nog geen één verblijfplaats tegengevallen. Overal waar je komt, krijg je een welkomstdrankje, lekker! We verblijven hier maar één nacht, dus veel ruimte om wat te doen is er niet. Maar bij het inchecken zijn onze plannen gemaakt. We gaan de Batur (vulkaan) beklimmen.

Xxx

1. Demelza:
    13 januari 2017
    Wat een aangrijpend verhaal van jullie chauffeur. Wat mogen we zelf dan dankbaar zijn.
  2. Demelza:
    13 januari 2017
  3. Marco:
    14 januari 2017
    Wat mooi dat die mensen voor een simpele lunch zo dankbaar zijn, hier is het bijna de normaalste zaak van de wereld.