Tempels Yogjakarta

9 januari 2018 - Yogyakarta, Indonesië

Gisteren waren we naar het paleis van de sultan geweest en daar raakten we aan de praat met een man van 60 die erg goed Engels kan (Anton 1,5 tand noemen wij hem :-)). Hij bood aan om ons naar de tempels te brengen én the chicken church, voor rp.450.000. Dit is een schappelijk prijsje vergeleken bij een tour operator. Heeft Anton 1,5 tand leuk geld verdiend voor zijn familie en wij hebben een privé chauffeur.

03:15 uur gaat de wekker, we frissen ons op onder de douche en twijfelen nog een beetje of hij er wel zou staan (in Indonesië maak je geen harde afspraken en komen ze gerust later aanzetten dan afgesproken, geen haast en stress cultuur), maar verrek, hij is keurig op tijd en moest lachen omdat tien minuten later beneden zijn dan afgesproken (you are not used to it, stand up this early?) Dat kun je wel stellen, wat een monster tijden, hahaha.

Op weg naar de zonsopkomst. Anton scheurt nogal terwijl hij gisteren zei; i will take you to the places and we will go slowly, slowly, so you can see everything. Na een kleine twee uur rijden ondervinden we onze eerste hindernis van de dag, een best wel steile en lange trap. Boven aangekomen zien we een mooie plek waar je prachtig naar de zonsopkomst kunt kijken. Helaas zitten er wel wat wolken voor, maar doordat Anton lekker gescheurd heeft, waren we wel op tijd. Teruggekomen bij de auto zien we dat Anton een powernap aan het doen is...

Op naar Borobudur, deze tempel is de grootste van de wereld en je bent niet in Yogjakarta geweest als je hier niet geweest bent. We hebben een combi ticket gekocht voor twee tempels en daarmee besparen we wat centjes (Anton 1,5 tand heeft dat voor ons geregeld). Het is groot en op zich leuk om te zien, maar we zijn niet echt onder de indruk.

Op naar de chicken church. Volgens Anton is het one of a kind, unique! En hij heeft wel gelijk, een kippen kerk heb ik nooit eerder gezien. Heel geinig om gezien te hebben. We hadden Anton mee gevraagd maar hij kan de klim naar boven niet meer maken.

Op naar Brambanan, nog een tempel net buiten Jogja. Deze is wat kleiner maar zijn meerdere losse gebouwen / tempels hoe je het ook noemt :-) en dit vinden we mooier. Het is 32° en hebben het ondertussen heel warm gekregen, dus we gaan lekker terug naar de auto zodat Anton 1,5 tand ons terug kan brengen.

Gigantisch veel geluk gehad met het weer, veel zon en lekker warm dus. Ergens in de middag gaat het vaak regenen op Java, dus zijn we mooi op tijd terug. Wat wel frappant is, is dat wij als toeristen voor deze tempels en de chicken church meer betalen dan de locals. En het is zeker niet niks, voor de tempels betalen we gewoon x5 de entree van de locals per persoon. Maar ach... het is vakantie.

Uiteraard hebben we ook vandaag weer lekker gegeten!!! Love it!

Dikke kus van ons

1. John en Gonda:
    9 januari 2018
    Weer genoten dus, fijn om te lezen. Hier geen nieuws, ben wel weer aan vakantie toe😄
  2. Lydia:
    9 januari 2018
    Zo, ik ben er weer even voor gaan zitten en krijg het gevoel dat ik met jullie mee reis door al de foto’s die jullie sturen. Echt leuk om te zien en te horen dat het goed gaat. Geniet er van hopelijk slapen jullie nu al lekker. Liefs, 😘🤗
  3. Demelza:
    10 januari 2018
    Wat een schitterende foto's. Vooral die eersten van de uitzichten.
  4. Gerda:
    11 januari 2018
    Mooie foto’s van de tempels vooral de kip is indrukwekkend:)
    Het uitzicht is ook grandioos bijna of ik er zelf ben.
    Lekker slapen hopelijk

xxx