Nusa Dua

2 januari 2017 - Nusa Dua, Indonesië

Na een korte nacht ging onze wekker vanochtend en maakten we ons klaar om Nusa Dua te gaan verkennen. Onze planning zag er als volgt uit:
Waterblow
Nusa Dua beach
Geger beach
Utuwata Temple
Rock Bar

We zijn gebracht naar waterblow door het busje van het hotel. Dit is service voor de gasten, uiteraard super fijn, maar we hebben de beste man wel een tip gegeven.
Waterblow is een rots waar de.golven hard tegen aan klappen, daarom heeft het deze naam gekregen (de foto's laten het je begrijpen). Dit was mooi om te zien en we hebben er zelfs redelijke foto's van kunnen maken. Vervolgens hebben we overheerlijke rendang (curry) gegeten bij Pirates Bay onder het genot van een flinke regenbui (duurde nog geen half uur) dit is een buiten restaurant met een schip op het terrein. Nu waren we klaar om op pad te gaan want ik wilde graag richting Nusa Dua beach lopen en door struinen naar Geger beach. Hier hebben we uiteindelijk 1-1,5 uur over gedaan en zonder dat we er erg in hadden (was bewolkt) zijn we flink verkleurt. Wat een geweldige stranden, ook dit zul je op de foto's zien. We hebben de app Blue Bird Group op de telefoon gezet en een Indonesië simkaart genomen, vervolgens konden we in de app aangeven dat we opgehaald wilden worden en wat onze bestemming zou zijn. We zijn door de chauffeur naar Uluwatu Temple gebracht en vervolgens heeft hij ons weer naar het hotel gebracht (dit is 42km). Hij heeft voor ons de tickets geregeld om op het terrein te mogen, dit was erg mooi want het ligt pal aan zee. Wij zijn gaan rond lopen en hebben onze ogen uit gekeken. Ondertussen ging hij tickets regelen om de Tempel in te gaan (hoe handig, want het was mega druk). Om 18:00uur hebben ze daar de kecak dans* mannenkoor, met danseressen en apen (mannen die verkleed zijn). Het was zo druk dat er mensen op de dansvloer mochten gaan zitten waardoor de dansruimte erg beperkt was. Dit was op zich wel leuk om eens te zien, maar ik vind dat een uur dan toch wel lang is. De chauffeur heeft aangeboden te wachten om ons terug te brengen naar het hotel want bij de tempel staan geen taxi's klaar. Je betaald de chauffeur dan wachttijd (3,50 euro) en hij heeft de tickets voor ons geregeld. Oh ja niet te vergeten, we kregen ook flesjes water van hem. We hebben gelijk een afspraak gemaakt voor morgen dat hij ons op komt halen om naar het volgende hotel te gaan. Toen we terug waren zijn we in de straat van het hotel gaan eten. We hebben westers gegeten... een hamburger en een cheeseburger ;-) met live muziek erbij wat het erg gezellig maakte.

Gisteren hebben we hier in de straat ook al zo lekker gegeten dit was Indonesisch. Wat hebben we daarvan genoten. Echt heerlijk eten en super vriendelijke mensen.

Morgenochtend krijgen we een voetenmassage (service van het hotel), deze kunnen we wel gebruiken. Onze voeten zijn nog steeds opgezet en pijnlijk van de reis en het lange lopen.

Wij gaan nog een drankje nuttigen en daarna lekker slapen, het is hier alweer 11 uur geweest. Morgen weer een lange indrukwekkende dag voor de boeg.

De foto's volgen, die zal ik er straks opzetten.

Heel veel liefs vanuit het warme en mooie Bali.

Kecak dans
Kecak is één van de bekendste Balinese dansen. Van oorsprong is het een vuurdans, die in de jaren dertig van de vorige eeuw is ontstaan. Deze dans vindt zijn oorsprong in de Hindoestaanse Sanghyang uitvoering. Dit is een oud Balinees ritueel, waarbij de dansers in een trance raken door zang en oproeping. Mannen bewegen in cirkels gelijkvormig met elkaar, waardoor een geheel ontstaat.
Er is geen muziek bij, maar wel veel gezang. Eenmaal in trance, dan is de Sanghyang als geest in het lichaam van de danser. De geest manipuleert die persoon en gebruikt hem om het maskerspel, het poppenspel of de dans uit te voeren.
Ook komt er vuur bij aan te pas, waarmee allerlei kunsten worden uitgehaald.

De bewegingen, gebaren zijn erg stilistisch en aan rituelen gebonden. In het midden van de groep dansers is meestal een gekostumeerde danser te zien. De ritmes zijn opzwepend en de passie straalt van de ontblote bovenlichamen.
De kecak-groep bestaat uit mannen, gekleed in zwart-wit geblokte lendendoeken. Kenmerkend is het zingen van de klank 'tjak' in verschillende ritmes en tempo's door elkaar. Alleen de vocale klanken worden gebruikt als muziek. De groep zit in een cirkel en maakt met handen en armen deinende bewegingen.

1. Marco:
    2 januari 2017
    Wat een super leuke dag zo te lezen. Handig dat de chauffeur alles voor je doet en dat voor een prikkie. Daar kunnen wij nog wat van leren hahaha.
  2. Gerda:
    Hoi Roland en Nathanja,

Wat gaaf om jullie belevenissen te kunnen volgen, het klinkt heel erg mooi. Stiekem best jaloers. Geniet ervan het is jullie gegund.

Dikke kus mama, Gerda
  3. Demelza:
    2 januari 2017
    Het klinkt als een drukke, maar fantastische dag. Wat fijn dat jullie al zoveel indrukwekkende ervaringen hebben. Wat goed dat alles geregeld wordt met een app, chauffeur en services die worden geboden. Rust goed uit voor jullie volgende avontuur.
  4. Roland en Nathanja:
    3 januari 2017
    Het is gigantisch mooi hier. Wat een vrije en vriendelijke mensen. De service die geboden wordt is super. Echt een aanrader om hier naar toe te gaan. Het is prachtig!
    De rock bar zijn we niet geweest, deze gaat dicht na zonsondergang. Vanochtend een heerlijke voetmassage gehad. Roland zat te grappen dat het zou kietelen bij mij, dus ik zei, straks komt er iemand met een dikke lip naar buiten. Maar hij was degene die zich op wat anders moest focussen omdat het juist bij hem kietelde :-). We gaan nu eens kijken hoe we het vandaag gaan doen! Hebben we tijdens de paar mini regendruppels wel de tijd voor.

Dikke kus