Bandung

4 januari 2018 - Bandung, Indonesië

Na een dag wat pech gehad te hebben, hadden we tegen ons zelf gezegd geen wekker te zetten. We kunnen nog steeds niet wennen aan het tijdverschil en dat is best lastig. Om twaalf uur 's middags heb ik Roland maar eens wakker gemaakt, zodat we even op pad konden. We hebben een stuk gewandeld, soort van speeltuin hier bekeken, straat met barretjes en eettentjes op gezocht om te ontbijten / lunchen. We hebben. Nasi goreng kicil gegeten. Wat het exact is weten we niet, maar het was goed pittig want Roland heeft vaak moeten blussen. Zijn weer even gaan uitrusten in het appartement en weer op pad gegaan voor het avond eten in de shoppingmall xxl aan de overkant van de straat van ons appartement. In de shoppingmall zijn vooral kleren en eten te vinden en heel veel mensen! De eerste dag was niet heel productief maar prima. Vandaag was erg leuk en mooi maar ook heel pittig. Pittig: slapen lukte niet echt, uiteindelijk heeft Roland zo'n vier uurtjes geslapen en ik één uurtje mijn mogen dicht gehad. Toen ging de wekker 08:00uur, 09:00uur pick up had ik 's nachts om 05:00am afgesproken met onze privé gids via de app :-). Leuk en mooi: We hebben ons naar Kawah Putih 'kratermeer' laten brengen. Kawah Putih is een kratermeer, gelegen op het Indonesische eiland Java in de provincie West-Java, zo'n 47 kilometer ten zuiden van Bandung. Het is een krater van de vulkaan Patuha en ligt op zo'n 2434 meter hoogte. Hier rij je normaal gesproken twee uur over i.v.m. verkeer en de wegen. Wij deden er weer wat langer over want er stonden wat auto's apart geparkeerd, die het totale verkeer op hielden. Het is bewolkt in de bergen en ook wat kouder 18° t.o.v. de stad 32°. Het meer kleurt licht blauw of groen achtig door de zwavel welke vrij komt in de bergen. Het water zou huidziekten genezen, heb ik me laten vertellen. Zodra het wat opklaarde kon je de bergen zien, maar er hing teveel mist / damp dat de berg voor namelijk niet zichtbaar was. Door naar de volgende bestemming de Ciwidey thee plantages, deze zijn eigendom van de overheid en rijken km's ver, dit was helaas alleen niet te zien doordat het zo bewolkt was. Volgende stop Kawah Cibuni Rengganis hot spring: inmiddels is het wat gaan druppelen, maar hebben goede hoop. We pakken onze spullen en gaan aan de wandel. Het is zo'n 15-20 minuten lopen naar beneden en dan zit je in de krater 'actieve vulkaan'. Dit wordt zo genoemd omdat er nog zwavel vrij komt. Het ging steeds harder regenen en inmiddels hebben we de poncho's maar aan getrokken. We hebben alles bij langs gelopen en zijn daarna terug naar de auto gelopen. We kwamen echt drijf nat aan, we sopten in onze schoenen. We hadden nog een stop te gaan en dat is het Situ Patengan Lake: we zijn er heen gereden maar het goot nog steeds gigantisch. Dus we wisten niet zeker of we überhaupt de auto uit zouden stappen. Eenmaal daar aangekomen wel de auto uit gegaan, paraplu mee en het houten restaurant binnen gegaan. Gehoopt wat mooie foto's te kunnen maken en wat lekkers te kunnen eten. Maar het was er zo gigantisch druk met schuilende mensen en ze konden geen Engels om ons te helpen met uitleggen hoe het hier in zijn werk gaat met eten, dat we snel weer vertrokken zijn. Op naar de auto en terug naar het appartement. We zijn inmiddels zo koud geworden van onze natte voeten en kleren en dat we het voor gezien hielden. Je kunt een privé chauffeur regelen en heb je tot je beschikking van 08:00am tot max 10:00pm. Dit slles voor rp.550.000 (€ 34,65 voor 14 uur). Hierbij inbegrepen zit: tol, parkeren, chauffeur lunch, benzine en de chauffeur. Dit is exclusief de entree tickets voor de bezienswaardigheden, dit heeft gekost in totaal rp.335.000 (€ 21,11). Na deze trip was mijn energie weer helemaal op, we hebben ons even opgewarmd onder de douche en zijn een hapje gaan eten bij de pizzahut. Bom en bom vol zaten we! Ook deze dag zit er weer op en morgen op naar de bestemming Pangandaran. Pangandaran is een kustplaats gelegen in het regentschap Ciamis, West-Java, Indonesië en is gelegen aan de zuidelijke kust van Java. De stranden worden als een van de beste in Java beschouwd en zijn prima geschikt om te surfen. Wij gaan hier vooral uitrusten, snorkelen en de green canyon bezoeken. Als je geluk hebt en het niet regent is het adembenemend mooi. Morgenochtend laten we ons afzetten door een taxi op het busstation en gaan we met bus naar Pandagaran. Dit is een 7uur durende reis inclusief enkele stops. Ons wekkertje gaat daarom om 07:00am weer, dus we gaan eens kijken of we nu een betere nacht hebben.

Veel liefs van ons.

1. Demelza:
    4 januari 2018
    Een pittige dag zo te lezen. Het heeft wel mooie foto's opgeleverd zag ik. Wauw! Hopelijk slapen jullie een beetje beter , verloopt de reis voorspoedig en kunnen jullie de komende dagen uitrusten en genieten!
  2. Gerda:
    4 januari 2018
    Volhouders zijn jullie en is maar goed ook want weer mooie dingen meegemaakt. Lekker gaan snorkelen en uitrusten na de busreis en enjoy. Kus mama, Gerda
  3. John en Gonda:
    4 januari 2018
    Heel mooi dat jullie dit kunnen en mogen doen. Drukke dag, met mooie foto's. Jammer van de nevel en regen. Hoop dat je beetje kunt uitrusten. Denk wel aan je zelf hoor. Morgen lekker snorkelen; wel je adem inhouden hoor. Voor nu fijne nachtrust. Xxx
  4. Lydia:
    5 januari 2018
    Lieve twee, wat een verhaal en belevenissen. Jammer van de regen.
    Maar gelukkig kunnen jullie nog lachen. Mooi om te zien waar jullie
    zijn en wat jullie zoal zien en beleven onderweg. Hopelijk hebben jullie beter geslapen. Geniet van deze dag en snorkel lekker. Liefs, van mij. XXX
  5. Hans:
    5 januari 2018
    Wat een belevenissen en dat voor die prijs !
    Hopelijk kunnen jullie snel wennen en beter slapen
    om genoeg energie voor alles te hebben ......
    Geniet van dit prachtige land, zo te zien, het heerlijke
    eten en elkaar !
    Ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen !!