Jakarta - Bogor

1 januari 2018 - Bogor, Indonesië

Hey allemaal,

Gisteren om 20:10uur zijn wij geland op Jakarta (lokale tijd).
De vlucht was prima, wel erg veel turbulentie gehad, maar gelukkig veel been ruimte en goed eten gehad. Met pijn en moeite onze telefoon op de wifi gekregen om een blue bird te regelen (niet wetende dat er 100en af en aan rijden, blue bird samen met uber zijn meest betrouwbare voor wat langere afstanden omdat je op de meter rijdt) dus wij moesten wachten op die ene blue bird taxi met nummer PP16.. maar deze zagen wij helaas met een redelijke snelheid voorbij rijden. Vervolgens een nieuwe aangevraagd met nummer PP631... dit duurde wel even en helaas waren we niet de enige die een taxi wilde. Uiteindelijk gilde ik het zo wat uit want ik zag ons nummer!!! Half uurtje rijden en we arriveerden bij ons hotel. Blij toe dat we maar één nacht in Jakarta blijven want wat is die stad machtig groot en onwijs druk. Alleen maar auto's, scooters en gigantisch veel getoeter. Eenmaal in gecheckt en passende kleding aangetrokken zijn we op zoek gegaan naar wat te eten om 23:15uur. Een weg restaurantje wat vooral door lokale bevolking wordt gebruikt gevonden. Al het eten was zo goed als op en eigenlijk waren ze gesloten maar ze hadden nog kip en rijst in de aanbieding voor ons. Dit besteld en het heeft goed gesmaakt. Wij bestelden ice tea en dan krijg je: gekookt water met ijsklontjes en een theezakje (hadden we eigenlijk wel kunnen weten)... vervolgens hadden we het eten op en mochten we nog bij hun aanschuiven om met de beef mee te eten. Ze zijn heel erg van het delen! We voelden ons best opgelaten en hebben gezegd dat ze er lekker zelf van moesten genieten. Aangekomen op onze hotelkamer 23:59uur. Happy New Year! Er werd wat vuurwerk afgestoken maar het stelt niks voor in vergelijking met Nederland. We hebben een Bintang Radler 0.0% opengetrokken en wat kaasjes vanuit Nederland er bij gepakt en geproost op het nieuwe jaar. De hotelkamer was prima, maar het ontbijt was verschrikkelijk. Waar maken we ons druk om... straks tijd voor een nasi goreng :-). 01-01-2018 op naar Bogor, waar toch ook wel een miljoen inwoners zijn (schatting). Hier zou het rustiger zijn volgens de recensies op internet, maar wat een drukte. Dit schijnt te maken te hebben met nieuwjaarsdag, dus vanaf morgen keert de rust hier terug. We zijn naar de botanische tuinen van Bogor geweest. Dit is zo'n 80hectare groot met allerlei verschillende bomen en planten uit allerlei landen en streken van Java. Het was hard werken voor ons deze dag want we moesten vaker op de foto met de mensen dan dat we zelf foto's hebben gemaakt. Wij waren de attractie in een attractie. Je vermaakt je zo een paar uur voor maar rp50.000 (€ 3,50). Een week geleden zei ik dat ik alweer uit keek naar de dag dat ik een bord nasi goreng voor mijn neus heb staan. Dus op zoek naar een Indonesisch restaurant. Taxi geregeld om naar Kluwih te gaan. Bij aankomst bleek deze dicht te zijn dus de taxi chauffeur bracht ons naar De ' Leuit daar hebben we heerlijk saté ayam en nasi goreng ayam gegeten. Heerlijk! Met de taxi naar het hotel gegaan en we zagen dat dichtbij ons hotel een supermarkt zat. Lekker Bintang radler ingeslagen (drank is hier niet te vinden) en er tegenover koffie gedronken. Het blijft ons verbazen hoe vrijgevig, gastvrij en behulpzaam ze zijn. We vroegen of ze ons konden helpen met het instellen van de simkaart vorig jaar gekocht op Bali, blijkt dat deze verloopt na drie maanden. Aan de overkant konden we een nieuwe halen, maar eerst koffie. De tent ging helaas dicht dus we dachten dat regelen we later wel. Toen kwam er een man naar ons toe en hij wilde wel één km verder op een simkaart kopen voor ons kopen met de scooter. We gaven hem rp70.000 mee (€ 4,90) en dan maar hopen dat hij terug komt. Sim kaart is ontvangen en je krijgt 9gb aan internet, zou voldoende moeten zijn denken we zo! Na een espresso en wat patat te hebben gekregen (buiten onze bestelling om) werd het tijd om te gaan. Het is hier alweer bijna 12uur pm geweest en de wekker gaat over een kleine 8uur, douchen/ontbijten en met de taxi via de toeristische route (Pancuk, met het uitspreken draai je blijkbaar de a en u om... duurde dus even voordat ze ons hier begrepen haha) naar Bandung te gaan. Hier is opa Von Grumbkow geboren, dus ben benieuwd. Hier blijven wij drie nachten in een appartement gelegen in hartje centrum. We hebben een privé chauffeur geregeld dit kost je rp500.000 (€ 35,00) exclusief benzine voor 124km. Voordeel hiervan is dat je tussendoor kan stoppen waar je wilt.

Voor nu een fijne avond, wij maken een drankje open en gaan daarna lekker slapen!

Liefs Roland en Nathanja

1. Demelza:
    1 januari 2018
    Jullie hebben alweer heel wat indrukken opgedaan tijdens de aankomst en eerste dag. Fijn dat de reis goed is verlopen en jullie gastvrij worden ontvangen. Ik ben heel benieuwd naar de foto's van Bandung, omdat we dan eindelijk kunnen zien waar opa is geboren.
  2. Lydia:
    2 januari 2018
    Fijn om jullie belevenissen te lezen. Het gaat wel goed.
    Genoeg te zien en te horen. Geniet ervan. Een fijn verblijf
    in Bandung. XXX